Steeds meer zorgorganisaties formuleren vandaag de dag een eigen aantoonbaar bekwaam beleid en zetten hiervoor eigen trainers en toetsers in. De afgelopen jaren heeft KMBV daarvoor veel zorgmedewerkers opgeleid binnen onze Trainen en Toetsen opleiding.
Op dit moment is in het zorglandschap een verandering gaande en laten veel organisaties het protocollair toetsen los. Ze kiezen meer en meer voor ‘Bekwaam = Bevoegd’, waarbij ze de verantwoordelijkheid van het aantonen van bekwaamheid terugleggen bij de medewerkers. Dit vraagt van toetsers een meer coachende rol, én brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe borgen we de kwaliteit van de verpleegtechnische handelingen? Hoe zorgen we ervoor dat kwaliteit en capaciteit in balans zijn en dat we de kwaliteit niet uit het oog verliezen, ondanks de focus op capaciteit? Voor welke taken zetten we niet medisch geschoold personeel wel of niet in, waarom maken we bepaalde keuzes en welke voorwaarden liggen daaraan ten grondslag?
Het centrale thema van de verdiepingsdag Kwaliteitsborging is dan ook actueel en sluit aan bij één van de complexe uitdagingen waar de zorg vandaag de dag voor staat. Ben jij erbij?
Wanneer: dinsdag 4 februari 2025
Waar: Conferentiecentrum De Eenhoorn in Amersfoort
Voor wie: oud-deelnemers van de opleiding Trainen en Toetsen, maar ook iedereen die binnen een zorgorganisatie vanuit zijn of haar rol betrokken is bij het trainen, opleiden en toetsen van medewerkers. Bijvoorbeeld teammanagers, HR functionarissen, adviseurs leren en ontwikkelen of opleidingsadviseurs.
Thema van de ochtend
Landelijk vindt er een verschuiving plaats van het protocollair toetsen naar coachend toetsen. Het doel is niet langer (alleen) het beoordelen, maar ook het leren van en met elkaar om de kwaliteit van onder andere de verpleegtechnische vaardigheden te verhogen. Thema’s als gespreksvoering, omgaan met faalangst en didactische vaardigheden treden meer op de voorgrond. Voor alle zorgprofessionals die coachen of worden gecoacht, ligt hierbij de uitdaging om te bepalen wat de maatstaven zijn, waar streef je naar? We gaan over deze en andere vragen met elkaar in gesprek en je krijgt handvatten voor coaching, mentoring en werkplekleren.
Thema van de middag
In de middag staat er een paneldiscussie op het programma, rondom ‘de balans tussen kwaliteit en capaciteit’. Aan de hand van diverse vragen, die we voorleggen aan verschillende experts, stellen we een aantal cruciale thema’s aan de kaak. Hoe borgen we bijvoorbeeld de kwaliteit van verpleegtechnische handelingen als er een focus is op capaciteit? Hoe gaan we om met het coachen van niet medisch geschoold personeel? Welke andere manieren zijn er? Een viertal interessante experts uit het vakgebied laten, ieder vanuit hun eigen invalshoek, hun licht schijnen op deze en andere vragen. Jij krijgt uiteraard de gelegenheid hieraan mee doen, door je mening op de vragen te geven. Er ontstaan vast en zeker mooie en waardevolle discussies!
Lisa Peters is onze dagvoorzitter. Dagverlichter, beter gezegd. De naam Dagverlichter komt niet uit de lucht vallen. Lisa is een dagvoorzitter, gespreksleider en interviewer die verheldert, verlicht en verluchtigt. Als het aan haar ligt, gaat iedereen die deelneemt aan de verdiepingsdag naar huis met een goed gevoel. Het gevoel dat je blij bent dat je erbij was, dat je iets hebt geleerd, iets hebt meegemaakt en vooral het gevoel dat je dit nog wel eens wilt doen. Dat is niet vanzelfsprekend, volgens Lisa, want er zijn talloze conferenties, vergaderingen en andere zakelijke bijeenkomsten waar mensen gefrustreerd, verveeld of vermoeid vandaan gaan. En dat is zonde van alle tijd, energie en geld. Lisa belooft jou als deelnemer daarom een geweldige bijeenkomst!
Hetty Bolt is adviseur Kwaliteit, Beleid en Ontwikkelen. Vanuit haar rol houdt ze zich bezig met het brede thema Leren & Ontwikkelen. Dat betekent in deze interessante tijd dat ze zich bezighoudt met nu én de toekomst. Hoe kunnen wij gezamenlijk zorgen voor goede, eigentijds opgeleide medewerkers om de toenemende en veranderende zorgvraag aan te kunnen? Daarvoor heeft Zorggroep Oude en Nieuwe Land, de organisatie waar Hetty werkzaam is, de afgelopen jaren grote stappen gezet. Inzet van Zorgtechnologie is daar nu vanzelfsprekend. Hetty: ‘We hebben functies gewijzigd, toegevoegd en leiden heel veel zelf op. De nieuwe functies variëren van zorghulp, woonleefassistent tot cliëntondersteuner en helpende plus, zowel binnen de Wijkverpleging als binnen Wonen, Zorg en Behandeling. Iedereen vanaf niveau 1 krijgt een gedegen opleiding. We leiden op voor diploma’s, erkende certificaten en geven bij niveau 1 een bewijs van deelname. We garanderen hiermee dat we niet inboeten aan kwaliteit.’
Als Senior Opleider bij de UMC Academie binnen het acute cluster vervult Samira een rol in het vormgeven en verbeteren van het onderwijs voor zorgprofessionals. Haar focus ligt op onderwijsontwikkeling, waarbij zij samenwerkt met deskundigen om hoogwaardige leerprogramma’s te creëren die aansluiten op de complexe en dynamische eisen van de acute zorg. Een belangrijk aspect van haar rol is het EPA-gericht opleiden. Entrustable Professional Activities (EPA's) vormen de kern van het onderwijs bij de UMC Academie, waarbij leerdoelen en prestaties worden gekoppeld aan praktijkgerichte taken die essentieel zijn voor de dagelijkse werkzaamheden in de zorg. Daarnaast begeleidt ze docenten en zorgverleners in hun professionele ontwikkeling, zodat zij optimaal kunnen bijdragen aan het leerproces. Kortom, haar rol als Senior Opleider draait om het ontwikkelen van innovatief, praktijkgericht onderwijs dat zorgprofessionals voorbereidt op de uitdagingen van vandaag en morgen.
Albert van Eerten is een ervaren SEH-verpleegkundige en docent Gezondheidszorg en Welzijn met jarenlange (werk)ervaring binnen het ziekenhuis en het onderwijs. Een professionele vakman in medisch- en verpleegkundig onderwijs en de (acute) gezondheidszorg. Albert verzorgt al jarenlang diverse trainingen op het gebied van trainen en toetsen en triage. Daarnaast is Albert nog altijd actief op de SEH, waardoor hij als geen ander de brug kan slaan tussen de werkvloer en zijn docentschap. Dit levert hem een onuitputtelijke bron op van praktijkvoorbeelden en ervaringen die hij inzet in zijn trainingen. Alberts favoriete quote is: “Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn”.
Neeltje van den Brand werkt graag voor organisaties die betekenisvol willen ondernemen en bijdragen aan positieve veranderingen. Die een aantrekkelijke werkgever willen zijn en daarom meer tijd en aandacht steken in hun medewerkers, dan alleen tijdens dat ene functioneringsgesprek per jaar. Organisaties die het woord duurzaamheid ook van toepassing vinden op de manier waarop zij omgaan met hun mensen. Die oprecht willen weten wat medewerkers bezighoudt, omdat ze zich realiseren dat de mensen met wie ze werken van onschatbare waarde zijn. In haar rol als trainer voor Opleidingsinstituut KMBV is Neeltje verbindend en in staat iedereen zijn of haar grenzen te laten opzoeken. Haar trainingen zijn zowel actief, dynamisch als reflectief en diepgaand. De combinatie van spelen en leren, en spelend leren spreekt haar aan.