Steeds meer zorgorganisaties formuleren vandaag de dag een eigen aantoonbaar bekwaam beleid en zetten hiervoor eigen trainers en toetsers in. De afgelopen jaren heeft KMBV daarvoor veel zorgmedewerkers opgeleid binnen onze Trainen en Toetsen opleiding.
Landelijk vindt er een verschuiving plaats van het protocollair toetsen naar coachend toetsen. Op dit moment is in het zorglandschap een verandering gaande en laten veel organisaties het protocollair toetsen los. Ze kiezen meer en meer voor ‘Bekwaam = Bevoegd’, waarbij ze de verantwoordelijkheid van het aantonen van bekwaamheid terugleggen bij de medewerkers. Dit vraagt van toetsers een meer coachende rol, én brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Het doel is niet langer (alleen) het beoordelen, maar ook het leren van en met elkaar om de kwaliteit van onder andere de verpleegtechnische vaardigheden te verhogen. Thema’s als gespreksvoering, omgaan met faalangst en didactische vaardigheden treden meer op de voorgrond. Voor alle zorgprofessionals die coachen of worden gecoacht, ligt hierbij de uitdaging om te bepalen wat de maatstaven zijn, waar streef je naar? We gaan over deze en andere vragen met elkaar in gesprek en je krijgt handvatten voor coaching, mentoring en werkplekleren.
Het centrale thema van de verdiepingsdag Kwaliteitsborging is actueel en sluit aan bij één van de uitdagingen waar de zorg vandaag de dag voor staat. Ben jij erbij?
Wanneer: dinsdag 4 februari 2025
Waar: Conferentiecentrum De Eenhoorn in Amersfoort
Voor wie: oud-deelnemers van de opleiding Trainen en Toetsen, maar ook iedereen die binnen een zorgorganisatie vanuit zijn of haar rol betrokken is bij het trainen, opleiden en toetsen van medewerkers. Bijvoorbeeld teammanagers, HR functionarissen, adviseurs leren en ontwikkelen of opleidingsadviseurs.
Als Senior Opleider bij de UMC Academie binnen het acute cluster vervult Samira een rol in het vormgeven en verbeteren van het onderwijs voor zorgprofessionals. Haar focus ligt op onderwijsontwikkeling, waarbij zij samenwerkt met deskundigen om hoogwaardige leerprogramma’s te creëren die aansluiten op de complexe en dynamische eisen van de acute zorg. Een belangrijk aspect van haar rol is het EPA-gericht opleiden. Entrustable Professional Activities (EPA's) vormen de kern van het onderwijs bij de UMC Academie, waarbij leerdoelen en prestaties worden gekoppeld aan praktijkgerichte taken die essentieel zijn voor de dagelijkse werkzaamheden in de zorg. Daarnaast begeleidt ze docenten en zorgverleners in hun professionele ontwikkeling, zodat zij optimaal kunnen bijdragen aan het leerproces. Kortom, haar rol als Senior Opleider draait om het ontwikkelen van innovatief, praktijkgericht onderwijs dat zorgprofessionals voorbereidt op de uitdagingen van vandaag en morgen.
Albert van Eerten is een ervaren SEH-verpleegkundige en docent Gezondheidszorg en Welzijn met jarenlange (werk)ervaring binnen het ziekenhuis en het onderwijs. Een professionele vakman in medisch- en verpleegkundig onderwijs en de (acute) gezondheidszorg. Albert verzorgt al jarenlang diverse trainingen op het gebied van trainen en toetsen en triage. Daarnaast is Albert nog altijd actief op de SEH, waardoor hij als geen ander de brug kan slaan tussen de werkvloer en zijn docentschap. Dit levert hem een onuitputtelijke bron op van praktijkvoorbeelden en ervaringen die hij inzet in zijn trainingen. Alberts favoriete quote is: “Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn”.
Neeltje van den Brand werkt graag voor organisaties die betekenisvol willen ondernemen en bijdragen aan positieve veranderingen. Die een aantrekkelijke werkgever willen zijn en daarom meer tijd en aandacht steken in hun medewerkers, dan alleen tijdens dat ene functioneringsgesprek per jaar. Organisaties die het woord duurzaamheid ook van toepassing vinden op de manier waarop zij omgaan met hun mensen. Die oprecht willen weten wat medewerkers bezighoudt, omdat ze zich realiseren dat de mensen met wie ze werken van onschatbare waarde zijn. In haar rol als trainer voor Opleidingsinstituut KMBV is Neeltje verbindend en in staat iedereen zijn of haar grenzen te laten opzoeken. Haar trainingen zijn zowel actief, dynamisch als reflectief en diepgaand. De combinatie van spelen en leren, en spelend leren spreekt haar aan.